Alejandro Enríquez, director de 'Rapa': "O documental amosa unha comunidade que loita por manter a súa identidade"

A cinta céntrase na cara oculta de Rapa de Sabucedo e os desafíos que enfronta a aldea para mantela.

Por Europa Press / Redacción | SANTIAGO DE COMPOSTELA | 17/03/2024

Tras cinco anos de traballo, interrompidos pola pandemia de Covid-19, o veterano montador Alejandro Enríquez estrea o seu opera curmá, 'Rapa', un documental --no que ademais de dirixir, produce-- que explora o que hai detrás da Rapa das bestas de Sabucedo, unha comunidade unida polo seu amor aos cabalos e ao monte, que "loita por manter a súa identidade".

Nas súas dúas horas de duración, Rapa contrapón as dúas caras de rápaa -- declarada festa de Interese Turístico Nacional e Internacional --: a mediática e multitudinaria, con máis de 10.000 persoas acudindo ao 'curro', fronte á menos coñecida e atractiva: o inxente traballo levado a cabo durante todo o ano por apenas unhas decenas de persoas.

Máis aló da tradición, marcada pola loita do corpo a corpo que manteñen os 'aloitadores' coas 'bestas' para cortarlles as crines e desparasitarlos, a pequena aldea de Sabucedo (Pontevedra) convértese durante un fin de semana de xullo nunha romaría, con verbena e miles de persoas de acampada. Para que isto poida ocorrer, grupos de veciños da aldea e de arredores, así como foráneos atraídos por Rapa -- como o propio Enríquez -- dedícanse durante o resto do ano a vixiar e controlar o estado dos cabalos salvaxes.

P: Como xurdiu a idea de gravar o que hai 'detrás' de Rapa?, como che achegas ti?

R: Empecei a ir porque teño amigos alí. Primeiro a Rapa en si, e logo empecei xa a ir no inverno, varios anos, e deime conta de que iso ninguén o contou. E esa parte é brutal, é un pouco a comunidade entre persoas, cabalos e o espazo do monte. Fan como comunidade e iso foi o que me enganchou.

P: Gravar con esas condicións meteorolóxicas que se reflicten no documental, con animais salvaxes e con xente que non está adoitada ás cámaras, como afrontar ese reto?

R: O verdadeiro reto foi contar esa comunidade. De feito, durante o desenvolvemento, guionistas dicíanme que me tiña que centrar nun personaxe e seguilo. E dixen que para nada. Cun só personaxe nunca chegarías a contar rápaa desde os diferentes puntos de vista que hai. O que é o equilibrio de forzas e o xogo de espellos entre uns e outros; unha xeración, outra; todo ese tipo de cousas que pasan alí, pareceume o camiño que era o que había que tomar.

"QUE A XENTE SENTA O QUE SINTO EU CANDO VOU"

Recalca Enríquez que os veciños non son totalmente alleos ás cámaras, xa que cada ano a rapa congrega a centenares de medios de comunicación, documentalistas, etc. Iso, e que a el xa o coñecesen de tempo, recoñece que pode influír na "naturalidade" que demostran os personaxes na cinta.

"O que eu sempre tiven claro, desde o principio, era representar esa parte da comunidade, aos veciños de Sabucedo; que era que para min era unha película de personaxes. Non ía haber nunca unha voz en off. Estou a dirixir desde un punto de vista no que non quero que se note que estou alí. Esa cousa de transparencia e que só son eles e o que eles falan e o que din. Eu quero que a xente senta o que eu sinto cando vou alí", recalca.

Esa comunidade da que fala o director leva anos reducíndose --en liña coa cada vez máis acusada despoboamento rural de Galicia --, algo que, con todo, considera cíclico en certa maneira. "Todas as xeracións de xente do rural esperan que os seus fillos non traballen a terra", apunta.

Así as cousas, a falta de substitución non é o único problema que enfronta esta tradición, nin o que máis preocupa aos veciños de Sabucedo. Tal e como explican os propios protagonistas do documental, a poboación de cabalos e eguas salvaxes diminúe ano a ano, non só pola depredación natural dos lobos; agora tamén pola presenza de parques eólicos e de bandas organizadas que se dedican a roubar estes animais.

"Nun momento da película din: "Que bonito, que bonito" e outro contesta: "Que bonito se fosen 900 como cando eramos pequenos, agora quedan 300". Ou sexa se unha persoa, desde cando é crío ata agora, hai un terzo, é que hai un problema serio", apunta.

P: A comunidade é moi belixerante cos eólicos. Manifestáronse xa nalgunhas ocasións...

R: O parque aí máis preto, que é o de Rosas, creo que se presentaron alegacións e están agora a ver se paralizan. Pero bo, é especialmente complexo. Pero si que hai unha pelexa moi clara por iso. E máis aló dese parque, é que xa están e vese na peli. Un plano de todo eólicos, no monte de á beira, e de súpeto aí nese están os cabalos. Para min é un plano, como dicindo, queres pór eólicos?, pero é que xa hai eólicos! Entón, como facemos? Imos xestionar isto un pouco, non?

P: Tentábase entón chamar a atención do espectador sobre a situación con eses planos?

R: Unha vez que pos o plano, o plano fancho os espectadores. A ver que pensa cada un con iso. Pero bo, o obxectivo era facerlles sentir o mesmo que sinto eu cando vou. Eu non quero explicar rápaa. De feito, cárgome cousas, hai cousas que non conto. E nun momento dado exponse mesmo contar menos. Para min o importante da película é a sensación de estar en metade dunha comunidade, cos problemas que ten unha comunidade e as relacións humanas, e o subir ao monte e os cabalos. Esa parte máis, case máis de sensación que de información.

"SEN RAPA NON HAI SABUCEDO"

A sensación que deixa, en parte, é de tristeza, tal e como lle comentaron os propios veciños ao director ao ver o tráiler. Pero tamén de futuro e de unión, de loita dunha comunidade que defende "a súa propia existencia".

"Teñen algo que os une, teñen esa resiliencia e ese optimismo de dicir: temos algo que defender. Antes coas crines facíanse os cepillos, colchóns, todo tipo de cousas, e había un diñeiro que axudaba ao pobo tamén a saír adiante. Agora os cabalos o que dan é identidade. E isto tamén é o que fai a esta comunidade saír adiante. É que sen esta identidade sería como calquera outra aldea de ao redor. E isto dio un dos personaxes", destaca Enríquez.

"É triste porque tes esa cousa de que vas camiñando cara ao final, un medo ao fondo, pero ao mesmo tempo tes toda a enerxía dun pobo, unha comunidade que se xunta, e unha enerxía moi positiva. Nese sentido, é unha mestura de sensacións aí que eu espero que estea na peli", conclúe.

ESTREA EN CINEMAS

O documental estrearase o vindeiro venres 22 de marzo en cinemas, pero antes terá dúas preestreas gratuítas en Betanzos e en Carballo. A Cidade dos Cabaleiros será a primeira, este sábado ás 20,00 horas no Cinema Alfonsetti. O propio Enríquez será o encargado de presentala e, tras o seu visionado, participará nun coloquio. Os multicines Bergantiños farán o propio o vindeiro martes 19 de marzo.

A cinta conta con dúas versións: a estendida (que se proxectará nas salas de cinema) e unha máis curta, de ao redor de 50 minutos, que será a que se distribuirá en televisións e plataformas. Ademais da TVG, canles internacionais mostraron interese polo proxecto.
 

¿Gustouche esta nova?
Colabora para que sexan moitas mais enviando un SMS coa palabra GC ao 25511



Comenta

Se tes problemas ou suxestións escribe a webmaster@galiciaconfidencial.com indicando: sistema operativo, navegador (e versións). Agradecemos a túa colaboración.

¿Que caracteres alfanuméricos hai na imaxe? descarta espazos e signos

Exemplo: para C*8 Km@ introducir c8km.

captcha

¡Non entendo o texto!: cambiar imaxe






¿Que caracteres alfanuméricos hai na imaxe? descarta espazos e signos

Exemplo: para C*8 Km@ introducir c8km.

captcha

¡Non entendo o texto!: cambiar imaxe



Rapa das Bestas / Agostime - Europa Press / Europa Press

Esta sección conta coa financiación da Deputación de Lugo, do Fondo Europeo de Desenvolvemento Rexional e do Ministerio de Industria, Enerxía e Turismo.