Por Galicia Confidencial | Compostela | 02/01/2025
"Todos estamos de acordo en que as vítimas hainas que conmemorar pero non sabemos ben que facer como lembrar ou converter nunha materia de política publica da memoria con efectos educativos". O historiador Xosé M. Núñez Seixas ten claro a necesidade de que as novas xeracións saiban o que é a memoria histórica e, sobre todo, coñezan aos responsables de asasinatos ideolóxicos ou masivos. "Hai que lembrar quen eran os perpetradores e como chegaron a ser perpetradores, asasinos", destaca en declaracións a Galicia Confidencial.
Núñez Seixas tamén participou hai unhas semanas nas xornada 'A xestión dos lugares de memoria da represión franquista", nas que se realizou unha revisión, "incluso reseteado", do que está feito en Galicia no que atinxe á memoria histórica, tomando de exemplo o realizado noutras comunidades autónomas. Na súa intervención fixo un encadramento bastante xeral do que foron as políticas da memoria, da guerra, da ditadura, da represións, do pasado traumático violento en Europa dende a segunda metade do século XX, despois da fin da Segunda Guerra Mundial.
PERPETRADORES E COLABORADORES
Este historiador suliñou a necesidada de que se fale non só dos perpetradores físicos, senón dos colaboradores. Por iso, indicou que, nunha exposición permamente dun campo de concentración, por exemplo de Auschwitz, hai que falar tamén de quen era non só o comandante, senón quen eran os gardas, por que mataban, as súas motivación, os seus nomes e apelidos. "Hai que falar de que facer coas tumbas, os sitios onde viviron, integrar todo isto nun circuito crítico da memoria, aí está a cuestión", indica.
"Hoxe en día hai unha serie de consensos en que había que conmemorar ás vítimas, a cuestión é en que medida ou ata onde chega a categoría de vítima. Nenos que sofren mal nutrición, enfermidades ou fican orfos como consecuencia dun conflito, ata que punto son vítimas?. A partir diso que se debe facer cos perpetradores e os lugares de memoria vencellados aos perpetradores. Non só ás vítimas de mortes violentas, represións por parte da ditadura ou crimes de guerra, senón tamén como conmemorar estas masacres... debemos tamén lembrar a quen mataron non só a quen foron matar. Plantexa dilemas morais", di o historiador.
A MEMORIA HISTÓRICA
E, como foi a evolución da memoria histórica?. Núñez Seixas lembra que, nun comezo imperou un paradigma antifascista en Europa occidental e oriental e nese paradigma antifascista, refundáronse moitas das identidades nacionais da Europa de posguerra, a idea de que a nación sobrevivía aos fascismos. Houbo un consenso básico da maior parte da poboación contra os fascismos con matices.
"Nun comezo realmente os protagonistas realmente foron os heroes, os grandes protagonistas da guera, obxectos de homenaxe, e logo, a partires dos anos 60, foron as vítimas, cando despois do xuízo a Adolf Eichmann en Xerusalén, comezouse a conmemorar ás vítimas do holocausto xudeu e máis tarde doutros colectivos ", lembra. Entón, o foco principal das políticas da memoria pasou de conmemorar os grandes soldados, xenerais, caídos nas guerras, ás vítimas do conflicto, da ditadura, da represión, de réximes dictatoriais. "E isto basicamente continúa a día de hoxe con diversas camadas, novas adicións", indica.
Nos anos 70, no sur de Europa, déronse transicións da ditadura a democracia con diferentes modalidades. Nalgún caso como en España, foi o pacto de esquecento. En Portugal ou Grecia, foron políticas da memoria moito máis decididas, contundentes, pero tamén con xustiza transicional referida, sobre todo en Portugal, cos perpretadores.
Despois de 1989-90 coa fin dos réximes do chamado socialismo real ou comunistas, na Europa oriental plantexáronse tamén outros interrogantes, por exemplo, si se debía equiparar ás vítimas do fascismo coas vítimas da represión stalinistas ou coa represión en xeral das ditaduras comunistas. Ou, polo menos, saber en que medida algunhas vítimas foron obxecto de esquecemento.
Resalta, ademais, a situación da memoria histórica noutros lugares e suliña que, cando hai vontade política e certo consenso social en chegar a consesos amplos, "é posíble levar a cabo políticas da memoria democrática que cumpren o obxectivo de preservar os dereitos humanos, de intentar, evitar que se repitan eses feitos, defender valores básicos como a convivencia, tolerancia e o respecto á liberdade".
De feito, constata que noutras autonomías, e de acordo coas súas competencias, se están levando a cabo políticas proactivas da memoria, recuperando espazos, con vontade educativa, con excursións, para que visiten as crianzas... Tamén hai contidos renovados na rede, con itinerarios da memoria histórica. "Neste aspecto quizais a política levada a cabo polo Instituto Navarro da Memoria é exemplar", apunta.
CANDO GALICIA FOI REFERENTE
Algo que xa non se fai en Galicia. "O paradoxal do caso é que en Galicia, nun momento dado, sobre todo entre 2005 e 2009, fomos pioneiros en avanzar ideas, en elaborar censos de víctimas da represión franquista, por exemplo", asegura. "Noutras comunidades fixaronse no que faciamos nós e para poñelo en práctica por haber unha vontade política", engade.
Agora, no noso país, quen fai esa función é a sociedade civil, poderes locais ou provinciais que teñen "certa iniciativa"."Pero falla a coordinación, consenso social amplo promovido dende arriba. Por que? Non sabemos", conclúe.
¿Gustouche esta nova?
Colabora para que sexan moitas mais enviando un SMS coa palabra GC ao 25511
Se tes problemas ou suxestións escribe a webmaster@galiciaconfidencial.com indicando: sistema operativo, navegador (e versións). Agradecemos a túa colaboración.
Gamela: A história d'um povo e ter em pé na memória os nomes dos passeados e demais fuzilados polos fascistas e falangistas, transcende as lembranças e a dor dos familiares; pois pertence ao processo emancipador desses povos.
Por Gamela: Claro que visto dende a optica de Moine, se os mortos son símbolos da futura República Galega entón está ben seguir remexendo na Memoria Histórica e Democrática ata que Paco Rodríguez sexa investido Presidente da República (levamos 60 anos e non creo que viva tanto coma Matusalem para chegar a ser Tirano da República Galega!) De momento todos os que pasaron pola UPG coñecen perfectamente o talante "democrático" de Don Francisco Rodríguez e Cía... Todo un exemplo de "proceso emancipador" dinamitando a "unidade da esquerda" para seguir sendo a "eterna alternativa" (?)
Estaría ben saber o sucedido, e punto. Os libros de texto da ESO e do bacharelato non han ser (nin o foron nunca) tan detallistas como para dar nomes e apelidos. Nin sequera os manuais universitarios deron nunca datos persoais. Os mortos franquistas están gravados nos muros das igrexas e das prazas (pobre patrimonio artístico!), e as súas familias foron recompensadas, ou cando menos recoñecidas e consideradas. Os mortos que defendían a legalidade republicana nunca foron honrados, e as súas familias foron castigadas. Que en en 2025 haxa que dicir isto é boa proba da miseria intelectual e moral dos españolitos de hoxe. Gamela, ti sigue...
Por Gamela: Para miseria intelectual e moral a de un Presidente de Goberno que se presenta ás eleccións afirmando que Puigdemont deberá comparecer ante a Xustiza (e logo de formar Goberno decide sacar unha lei de amnistía para o Señorito de Dereitas que solicita competencias plenas en materia de inmigración en Cataluña). Miseria intelectual por tomar por parvos aos electores e miseria moral por facer leis que discriminan aos cidadáns dependendo da conveniencia política ad hoc. Pero se o que defendes é honrar os nomes e apelidos de tódalas víctimas que están nas cunetas, pódese facer un Gran Memorial onde aparezan tódolos nomes e apelidos que queiras e non fai falta declarar 2025 ano da Memoria Franquista e resucitar ás momias do pasado para evitar falar dos problemas do Presente e as necesidades do Futuro...
Saber quem fôrom os assassinos é importante para nom esquecer quem fôrom as suas victimas. Ninguém morre c'um disparo na caluga sem alguém nom lho dispara.
Por Gamela: Coñecer os nomes e apelidos do pelotón de fusilamento repararía en algo a Memoria das Víctimas? Gostaríame preguntarllo a irmá de Humberto Baena ! https://gamela00.blogspot.com/2015/...
¿Estaría ben saber o sucedido punto por punto en 40 anos de Ditadura? Pode que sí e pode que non. Poñer en circulación Nomes e Apelidos (de parte) sen publicitar aos que participaron nas masacres (as motivacións que levaron a moitas delacións poderían explicar mellor o sucedido que o nome de quen apretou o gatillo) Facer circular nomes entre a mocidade que naceu 50 anos despois dos feitos non resolve a cuestión da Memoria Histórica nin da Democrática. ¿De que lles serviu ás víctimas do nazismo o xuízo de Nüremberg? Un feixe de penas de morte e de cárcere non fixeron xustiza a ninguén... ¿Que teñen que ver os asasinatos cometidos polo avó coa vida actual do seu neto?
Por Sentidiño: Nuremberg non lles serviu ás vítimas do nazismo, pero si áos alemáns. Oitenta anos despois, moita xente en Alemaña, e en toda Europa, pretende esquecelo. Aquí algúns tamén.
Restos de soldados da Guerra Civil / CSIC.
Pinturas nazis e fascistas nun monumento a fusilados republicanos en Vigo / XdV